Koffie drinken uit plastic of karton?
Nederlanders drinken veel koffie. ‘s Ochtends starten we al met ons eerste bakkie pleur om de dag goed te beginnen. Maar hoe drink je de koffie nu het beste? Uit een kartonnen of een plastic beker? Wij vertellen het je!
Voorkeur
Als het gaat om uit welke beker je het beste koffie kunt drinken ontstaan er vaak twee fronten. Sommige vinden het prettiger de koffie te nuttigen uit een plastic beker en sommige uit een kartonnen. Over het algemeen heeft karton een betere isolerende werking. Hierdoor blijft de koffie goed heet en brand je je handen niet aan de wanden. Anderzijds heeft een plastic beker een beter mondgevoel. De voorkeur is erg persoonlijk.
Duurzaamheid
Daarnaast is duurzaamheid een belangrijk punt. Hierbij denken mensen vaak dat de kartonnen beker de meest duurzame optie is. Dit is zeker niet altijd waar. Plastic bekers zijn namelijk goed te recyclen in tegenstelling tot kartonnen bekers. Hiervoor moet er wel de mogelijkheid zijn het plastic te scheiden van het restafval. Ook bestaan er plastic bekers die biologisch afbreekbaar zijn of gemaakt zijn van gerecycled plastic. Ook dit zijn duurzame opties.
Prijs
Een ander belangrijk punt is de prijs van de bekers. Omdat er zoveel koffie gedronken wordt wil je de kosten van de bekers natuurlijk beperkt houden. Hierbij zijn plastic bekers vaak goedkoper dan de kartonnen variant. Maar natuurlijk zijn er ook andere opties om de kosten laag te houden. Zo kun je er voor kiezen de bekers in grote oplage te bestellen. Hierbij krijg je vaak een flinke korting op de totaalprijs.
Koffiebekers bedrukken
Natuurlijk is het ook leuk om de koffiebeker te voorzien van een logo van het bedrijf, café, restaurant, koffiebar etc. Bekers bedrukken met een logo is een leuke manier om te werken aan je naamsbekendheid en branding. Hierop heeft het materiaal geen invloed. Je kunt zowel plastic als kartonnen bekers bedrukken met een logo of tekst.
Conclusie
Als het gaat om duurzaamheid is er geen betere optie. Daarom is het belangrijk een afweging te maken op basis van prijs, kwaliteit en persoonlijke voorkeur.