Jonge ontwerpers zijn misschien zo gefocust op de vorm, kleur en snit van hun jurk, dat ze niet veel aandacht besteden aan kledinglabels die na de productie worden toegevoegd. Hetzelfde geldt voor consumenten; hoe een kledingstuk eruitziet en wat het kost, zijn meestal de belangrijkste zorgen voor kopers, maar kledinglabels moeten niet zo gemakkelijk worden genegeerd.
Kledinglabels bieden belangrijke informatie over het product, informatie die net het verschil kan zijn tussen een artikel dat wordt gekocht of weer op het rek wordt gezet.
Kledinglabels communiceren de details van materialen
Eén van de belangrijkste aspecten van kledinglabels is de beschrijving van de materialen waarvan het artikel is gemaakt.
De hedendaagse consument is milieubewuster dan ooit, en niet alle materialen worden op dezelfde manier gemaakt. Met zoveel materialen gemaakt van plastic (lycra, polyester, nylon bijvoorbeeld), hebben consumenten nu een echte ethische keuze over welke kleding ze kopen.
Een goed kledinglabel geeft gedetailleerde informatie over het materiaal dat is gebruikt om het kledingstuk te maken, zodat de consument kan beslissen of hij iets wil kopen of niet.
Onderhouds- en inhoudslabels
Een goede verzorging van een kledingstuk is natuurlijk belangrijk. Zonder dit kan sommige kleding scheuren of krimpen of kunnen de kleuren uitlopen als de waarschuwing op het etiket niet wordt nageleefd. Sommige stoffen mogen niet eens in de wasmachine en hebben een speciale behandeling nodig, zoals een stomerij.
Sommige materialen reageren ongunstig op hitte, en op de was- en inhoudslabels wordt uitgelegd wat de juiste temperatuur is om ze te wassen, of als ze niet geschikt zijn voor een wasdroger. Als je weet hoe je op de juiste manier voor kleding moet zorgen, betekent dit dat ze langer meegaan, de noodzaak verkleinen om meer artikelen te kopen en de noodzaak voor bedrijven om meer te produceren verminderen.
Branding
Kledinglabels zijn wellicht een noodzaak, maar ze zijn ook een kans voor ontwerpers om hun merk te promoten. Kledinglabels kunnen jouw logo, slogan of een belofte aan de koper laten zien. Ze kunnen een boodschap overbrengen over de toewijding van jouw bedrijf.
Soorten kledinglabels
Over het algemeen zijn er vier hoofdtypen kledinglabels.
Swing-tags
Swing-tags zijn verkrijgbaar in een reeks materialen, waaronder karton, stof, plastic, metaal en zelfs hout en dragen zowel merkboodschappen als itemidentificatie.
Handig als je op zoek bent aar dat snijvlak in ontwerp en formaat, om een look te creëren die echt aansluit bij jouw unieke merkwaarden.
Geweven labels
Terwijl swing-tags na aankoop worden verwijderd, blijven geweven labels permanent in het kledingstuk.
Niet-geweven labels
Non-woven labels zijn populair bij opkomende ontwerpers of een merk dat op zoek is naar een look en feel die enigszins ‘anders’ is dan de mainstream.
Non-woven labels kunnen worden gemaakt van een breed scala aan stoffen, met behulp van een verscheidenheid aan beeldtechnieken, waaronder bedrukken, reliëfdrukken en borduren.
Kijk voor meer informatie op https://www.ikastetiket.nl/.