Steeds meer mensen en bedrijven verkopen merchandise. Het is een goede manier om geld te verdienen en tegelijkertijd leidt het tot meer naamsbekendheid. Als je merchandise wilt ontwerpen zijn er een paar dingen waaraan je moet denken. In dit artikel lees je hier meer over.
Waarom merchandise?
Er zijn diverse redenen om merchandise in te zetten. Zoals al eerder benoemd is het een manier om inkomsten te genereren en daarnaast kan het je naamsbekendheid vergroten. Dit is bijvoorbeeld het geval als mensen met kleding en accessoires rondlopen van je merk of met jouw naam. Dit kan je eigenlijk zien als mond-tot-mond reclame zonder dat er een gesprek plaatsvindt. Dit is een goede manier van reclame maken, omdat mensen sneller worden overgehaald door de ervaring van andere mensen. Merchandise kan je gebruiken op bijvoorbeeld de aanvulling van je digitale strategie. Hierdoor maak je jouw merk impactvol.
Waar moet je op letten?
Bij het goed inzetten van merchandise moet je een goede strategie hebben. Simpelweg je logo op allemaal verschillende producten zetten werkt meestal niet. Doe daarom goed onderzoek naar je doelgroep. Hoe beter je hen kent, hoe beter je kunt bepalen welke merchandise goed werkt voor jou. Hierbij is het belangrijk dat je de klanttevredenheid evalueert en je merkimago bewaakt.
Soorten merchandise
Je kunt veel verschillende merchandise maken. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor kleding, zoals t-shirts bedrukken. Dit kan voordelig via de website https://www.t-shirts.nl/. Daarnaast kan je verschillende accessoires bedrukken, zoals tasjes, petten en sjaals. Eigenlijk zijn er uiteenlopende mogelijkheden met merchandise. Denk hierbij aan mokken, handdoeken, sleutelhangers, usb-sticks en flesjes water. Door goed je doelgroep te onderzoeken, weet je aan wat voor producten jouw doelgroep behoefte heeft.
Ontwerpen van merchandise
Over het ontwerp van de merchandise moet goed worden nagedacht. Hiervoor heb je professionals nodig. Heb je communicatiemedewerkers in dienst bij je bedrijf? Laat hen dan het ontwerp bedenken. Heb je geen geschikte medewerkers hiervoor in dienst? Huur dan een content creator in. Laat je team ook feedback geven over het ontwerp. De kans op succesvolle merchandise vergroot je door meerdere onderwerpen te laten beoordelen door een panel van mensen uit je doelgroep.
Verkoop van merchandise
Vervolgens moet je nadenken over hoe en waar je de merchandise wilt verkopen. Wil je dat de merchandise altijd kan worden gekocht? Of kies je ervoor dat het een tijdelijke lijn is? Gebruik de juiste communicatiemiddelen om je merchandise te promoten. Dit zijn bijvoorbeeld de sociale media kanalen waarop jouw doelgroep het meest actiefst is. Hierbij is het van belang om een goed marketingplan te hebben.
Daarnaast is het belangrijk om de verkoop van merchandise zoveel mogelijk te automatiseren. Als je zelf al producten verkoopt is dit makkelijk. Als je diensten verkoopt moet je het verkoopkanaal goed instellen op de verkoop van merchandise.